Del dine succeser med stolthed
Er der forskel på at prale og at være stolt af egen indsats?
JA! Ud med Janteloven!
For en del år siden afholdt jeg sammen med en kollega workshoppen: Kompetenceafklaring – kast lys over det, du er særligt god til?
Vi talte undervejs om, hvornår deltagerne sidst havde fejret en succes bad dem undervejs dele succeshistorier to og to. Et enkelt par kom ikke rigtig fra start … de var lidt stille. Og det viste sig, at den ene af deltagerne slet ikke havde lyst til at dele. Ja faktisk mente han ikke, at han havde noget at dele, for han var ikke ”sådan én, der praler.” Han løste bare sine opgaver.
Indrømmet, han blev aldrig vild med øvelsen, men alligevel inspireret, da de andre deltagere delte deres succeshistorier. Oplevelser fra hverdagen, som de var stolte af.
Hvad med dig? Hvad er du særligt stolt af?
Har du styr på dine succeshistorier, og husker du at dele dem?
Måske skal du i tænkeboksen, og du kan komme i gang ved at beskrive dine succeser i fem trin:
Beskriv så KONKRET som muligt:
situationen (hvor, hvornår, konteksten)
udfordringen (hvad var galt)
løsningen (hvordan blev situationen bedre)
kompetencer (hvilke af dine styrker bragte du i spil – eventuelt sammen med dit team)
Måske er især kompetencedelen af øvelsen svær. Ræk gerne ud og fortæl en god ven din succeshistorie og bed ham/hende om at notere, hvilke kompetencer han/hun hører undervejs for til sidst dele dem med dig. Ofte er det nemmere for andre at spotte, hvilke kompetencer og særlige styrker vi har.
Over tid kan du samle et katalog af succeshistorier. De er altid gode at have klar til fx jobsamtalen, netværksmødet, lønforhandlingen, den årlige MUS eller dage, hvor motivationen er lidt i bund. Og måske kan du endda uddrage mønstre, som du kan overføre til nye udfordringer og opgaver, så du høster flere succeser.
Githa Rasmussen
Med +1.000 karriererådgivninger i bagagen sætter jeg en ære i, du går fra vores møder med en følelse af, at vi sammen skaber resultater, og at du skridt for skridt kommer tættere på dit næste mål.