Karrieredilemmaer

-udfordringer, hvor der ikke er  en løsning, men flere mulige veje at gå

Bliv inspireret til at reflektere over din hverdag og dit arbejdsliv
– måske oplever du lignende situationer. Og hvad gør du?

Karrieredilemma #1

Du gik den lige vej. Kom ind på uddannelsen, som dit høje gennemsnit gav adgang til, studerede flittigt, læste i udlandet, havde flere relevante studiejobs undervejs og landede til sidst et job, som passede som fod i hose. Eller gjorde det?

Dit job er et godt match til din uddannelse. Du har været i jobbet i nogle år. Og stemningen i afdelingen er god og præget af målrettede indsatser, fejringer af successer og ”we can do it!” Din leder har flere gange luftet sin begejstring for din indsats og sat en forfremmelse i udsigt. Større ansvar, personaleansvar og mere indflydelse venter forude.

Du er bare ikke i dit es. Du savner tid til fordybelse og muligheden for at specialisere dig. Og tanken om personaleansvar trækker ikke i dig. Snarere tværtimod. Men du er også ambitiøs og ser dig selv som et karrieremenneske.

Hvad gør du?

  1. Du fortsætter i jobbet og fokuserer på, at din leder sætter pris på din indsats

  2. Du tager en snak med din leder for at undersøge jobalternativer i organisationen

  3. Du siger op uden at have et nyt job på hånden, fordi du har brug for en tænkepause

  4. Du begynder på en efteruddannelse i din fritid for at dygtiggøre dig inden for dit felt

  5. Du opretter jobagent på LinkedIn og Jobindex og går så småt i gang med at søge nyt job

Karrieredilemma #2

Det er onsdag eftermiddag. De sidste mange uger har du arbejdet +37 timer. Solen skinner, og et øjeblik drømmer du om at gå tidligt fra kontoret og sidde i solen i haven med en kold danskvand, mens dine børn grinende løber rundt i haven med vandpistolerne. Men du ved også, at tilbuddet til kunden er vigtigt og haster. Du venter på de sidste detaljer fra kollegaen fra teknisk afdeling for at være helt sikker på, at alt er tjekket og undersøgt. Hvis du ikke gør materialet færdigt i dag, får kunden først tilbuddet i morgen eftermiddag. Han har allerede rykket to gange. Og hvis du kan lukke ordren i denne uge, når I måltallene for måneden allerede en uge for månedsskift.

Hvad gør du?

  1. Du er træt af, at alting altid haster for denne kunde og tænker: ”Det går nok.” Og så lister du af for i dag

  2. Du går over til din kollega og beder om, at han sender tilbuddet til kunden, når de sidste detaljer er på plads

  3. Du skriver til kunden, at I arbejder på højtryk på tilbuddet og vender tilbage i morgen eftermiddag. Og så lukker du ned for i dag

  4. Du ringer til din partner og håber, at han/hun kan hente børnene tidligt, så de når at nyde solen i haven, mens du klør på med tilbuddet

  5. Du bliver hængende et par timer mere, får tilbuddet sendt afsted og indkalder derefter din leder til et møde i næste uge for en snak om de lange arbejdsdage

Karrieredilemma #3

Du har siddet i jobbet godt tre år. Og har styr på opgaverne. I starten var læringskurven stejl. Nu oplever du den snarere vandret. På en dårlig dag måske endda nedadgående. De seneste par måneder er du blevet i tvivl og lidt usikker på, om du holder din markedsværdi. Inden længe sender universiteter og akademier nye, topmotiverede kandidater ud i verden med den nyeste viden og højt energiniveau. Kan du mon matche dem? Nu og på sigt.

Dit arbejds- og ansvarsområde har løbende udviklet sig, men du sidder også med en oplevelse af, at du har ramt udviklingsloftet i jobbet. Til gengæld er kollegerne virkelig søde. I er gode til at hjælpe hinanden, grine sammen og dele viden på kryds og tværs. Din leder er lyttende og anerkendende. Lønnen er okay, og virksomheden er i vækst. ”What’s not to like,” som din gode ven siger, når du lufter din frustration.

Hvad gør du?

  1. Du beslutter, at tiden er inde til at søge nye græsgange, opretter CV i diverse databaser, en jobagent på Jobindex og slår ”interesseret i nyt job” til på LinkedIn

  2. Du tager dialogen med din leder og fortæller åbent, at du gerne vil blive i virksomheden, men har brug for, at der sker noget, så du udvikler dig fagligt og personligt

  3. Du minder dig selv om, at det vigtigste for dig er gode kolleger og et godt arbejdsmiljø og nyder, at du ikke er helt udmattet, når du kører hjem om eftermiddagen

  4. Du beslutter, at du vil investere en del af din fritid i at udvikle dig fagligt og tilmelder dig en efteruddannelse – en aften om ugen + det løse det kommende år

  5. Du accepterer tingenes tilstand, samtidig med at du stille og roligt researcher på, hvordan dine tidligere studiekammerater, kolleger og venner har udviklet deres karriere og søger ad den vej inspiration til dit næste skridt

Karrieredilemma #4

Du er ret tilfreds med dit arbejdsliv, som det er. Dine opgaver er afvekslende, du har kompetencerne til at løse dem, kommer sjældent ud på tynd is. Det giver dig en grundfølelse af ro og tryghed. Og kollegerne ved, at du står for kvalitet og styr på detaljerne.

Men i horisonten hænger de grå skyer. Lige efter ferien har du den årlige MUS med din leder, og du ved, at der er omstruktureringer på vej. Dit job er sandsynligvis ikke i fare for at blive nedlagt, men din leder har tidligere udfordret dig på din forandringsparathed og dit manglende initiativ til efteruddannelse og stræben efter større ansvar eller nye roller.

Hvad gør du?

  1. Du lister dine større opgaver og resultater det seneste halvår og planlægger at dele dem med din leder, så I får forventningsafstemt ift. din indsats og teamets fremtid

  2. Du finder din personlighedstest fra en tidligere temadag frem og vil med udgangspunkt i den tage en dialog med din leder om, hvordan dine talenter kommer bedst i spil. Velvidende at udviklingsorienteret ikke er i din top

  3. Du beslutter at skrue op for din udviklings- og forandringsmuskel for at vise, at du er fremtidens medarbejder og tjekker det nye kursuskatalog, som netop er kommet ind af døren

  4. Du holder fast i din glæde ved status quo og tænker: ”Jeg er, som jeg er, og har de brug for en anden profil, så er det helt fint, det løser sig”

  5. Du er i vildrede og har svært ved at finde balancen mellem ”dit DNA” og teamets fremtidige rolle. Derfor inviterer du din fortrolige kollega på en gåtur i frokostpausen for at høre hans syn på sagen

Karrieredilemma #5

Så er det atter sidste dag før ferien. Stemningen på kontoret er god. Og du har sørget for at indkalde hele teamet til et glas god-ferie-bobler. Både med og uden alkohol. Chips, snacks og friske jordbær er også arrangeret i mødelokalet. Dine kolleger har siden frokost hygget, snakket ferie og stille og roligt lukket ned for opgaverne og sat autosvar på mailen.

Du sidder lidt presset og svarer på de sidste mails og samler nøgletal for første halvår. Planen var at gøre det i formiddags, men forberedelserne af sommerhyggearrangementet trak ud. Du sidder med samme følelse som dagen før juleferien: du kan ikke lade være med at arrangere, selvom det ikke er din opgave. Og nu er du igen alt for travl og uden tid til snik-snak og rolig afslutning før ferien. Du bliver lidt frustreret. Men du ved også, at det betyder meget for teamets sammenhold og trivsel. Din leder har slet ikke øje for det. Og der er ikke andre, som tager stafetten. De regner nok med, at du gør det.

Hvad gør du?

  1. Det er jo kun et par gange om året, så det går nok. Du klør på og satser på at være klar til hygge kl. 15

  2. Du beslutter, at det er sidste gang, du arrangerer god-ferie-hygge. Hvis det er vigtigt, må en anden tage stafetten

  3. Efter ferien tager du emnet op på et teammøde og foreslår, at opgaven går på skift

  4. Du har MUS til september og har besluttet, at du vil tage din uformelle hyggerolle op med din leder. Det tager meget tid, så enten skal den være en del af dit job og anerkendes som en opgave eller I skal sammen beslutte, at det ikke er vigtigt

  5. Formiddagens forberedelser har fået dig til at tænke på, at du har mange af de usynlige opgaver, som måske er vigtige, men ikke tæller i ros- og anerkendelsesregnskabet i organisationen. Du vil i ferien tænker over, hvordan du kan bringe det temaet om synlige og usynlige opgaver op i jeres team

Karrieredilemma #6

Manglen på medarbejdere er allerede mærkbar i din branche, og jeres ledelse og HR har stort fokus på at tiltrække de unge og nyuddannede. Blandt andet med et stort talent-program, hvor talenterne over en længere periode tilbydes en række interne forløb, uddannelse, turnus, mentoring, netværk og mulighed for at præge deres karrierevej. Det er et godt initiativ, som du billiger og ser værdien i. Alligevel ville du nogle dage ønske, at talentbegrebet blev bredt ud i organisationen. Kan erfarne medarbejdere være talenter, eller er det mon forbeholdt de helt unge, har du tænkt. Og du kan efterhånden mærke, at det frustrerer dig, at fokus er mere på at tiltrække nye end at engagere erfarne medarbejdere.

Hvad gør du?

  1. Du accepterer, at det er en præmis og glæder dig over at være i en virksomhed, som kan tiltrække unge medarbejdere

  2. Du bliver i tvivl om, hvorvidt du egentlig selv er talentfuld og drøfter det med din fortrolige kollega med indgangsspørgsmålet: ”hvad synes du, jeg er særligt god til?”

  3. Du inviterer din leder på en kop kaffe en rolig eftermiddag og deler dine tanker om at folde talent-begrebet ud til at gælde alle medarbejdere

  4. Du går forbi HR-chefen og deler dine perspektiver, måske er du ikke den eneste, der har den oplevelse og frustration

  5. Du holder ud, til der dukker en ny jobmulighed op i en virksomhed, hvor dine kompetencer og erfaringer bliver anerkendt som talenter

Karrieredilemma #7

Du har mange kontakter på LinkedIn og har opbygget et solidt internt netværk i den store, internationale organisation, hvor du har arbejdet de seneste 9 år. Det har været travle år, og du har nedprioriteret at deltage i eksterne netværk, fordi du har oplevet god sparring og inspiration fra kollegerne på tværs af organisationen. Og ved nærmere eftertanke er din LinkedIn-profil lidt støvet og din aktivitet oftest begrænset til ”scroll” et par gange om ugen.

I sidste uge ændrede din situation sit brat.

Store omstruktureringer er på vej, og det er besluttet fra centralt hold at udlicitere alle de opgaver, som du har løst og brændt for. Med andre ord: du skal finde nyt job i løbet af det kommende halve år. Og har fået de første, gode råd: "netværk, netværk, netværk."

Du har også konstateret, at dit eksterne netværk er meget begrænset, og dit LinkedIn-netværk er mere en samling af bekendtskaber end egentlige relationer.

Og ærgrer dig over, at du ikke tidligere tog citatet fra William Atak på LinkedSummit 2023 til dig:

”Mange begår denne fejl: De tror, at de kan aktivere deres personlige netværk på Linkedin uden at have været aktiv over en længere periode.”

Hvad gør du?

  1. Du er lidt skeptisk i forhold til netværk som vejen til næste job og kaster dig i stedet over Jobindex og opretter dine første jobagenter

  2. Du skriver et opslag på LinkedIn, hvor du beskriver din situation og beder dit netværk om hjælp: ”Så blev det min tur til at bede mit netværk om hjælp. Jeg søger job og del gerne min profil eller tip mig om relevante jobs”

  3. Du ærgrer dig kortvarigt over dit manglende fokus på at pleje dit netværk og kaster dig dernæst ud i at opgradere din LinkedIn-profil og aktivt skrive til udvalgte kontakter og invitere nye kontakter

  4. Du ved, at du er bedst i mødet med andre mennesker i den virkelige verden og går i gang med at researche på relevante netværk, hvor du kan møde op, skabe dialog og få øje på nye muligheder

  5. Du drikker ikke kaffe, men tager dig sammen og lægger en plan for dine første kaffemøder med relevante mennesker, som både kan inspirere dig, og som kan blive inspireret af dig og dine erfaringer og vinkler

Karrieredilemma #8

Du har altid syntes, at det er fascinerende at møde mennesker, som har haft modet til at springe ud i noget nyt. Sætte deres talenter i spil på nye måder og udfordre sig selv. Lige nu sidder du i endnu et godt job med rimelig ro på, eller måske er du mellem jobs. Måske er børnene flyttet hjemmefra. Måske har du så meget erfaring, at dit job ikke suger al din energi, så der er luft i hovedet til at tænke over, om du er det rette sted.

Med andre ord: din livssituation giver dig tid og rum til eftertanke.

Og du overvejer, om du er på rette hylde. Eller er tiden inde til at prøve noget nyt. Et job i et helt andet set-up, en ny branche, en ny rolle etc.? Eller noget nyt, som ligner dit nuværende job + nye udfordringer og kolleger, ny kultur og leder?

Du genkalder tidligere drømme. Hvad drømte du om at blive, da du var barn, studerende eller i første job?

Over tid når du frem til, at der skal ske noget. Du er nødt til at efterprøve spørgsmålet: Er mit nuværende job, det der var til mig, eller venter der mig noget andet spændende. Og tanken om et karriereskift tager form. Men du sidder i et godt job og er betænkelig ved at være for sylig og afsløre, at du måske er på vej væk.

Hvad gør du?

  1. Du retter dit CV til og kaster dig ud i søgningen af jobs i ny branche, i ny rolle, med nyt fagligt fokus etc. og venter spændt på at høre fra virksomhederne

  2. Du tænker over, hvilke artikler du altid søger i aviser og magasiner? Hvilke profiler følger du på forskellige platforme? Er der et mønster ift. en spirende passion – en drøm, du skal udleve?

  3. Du søger profiler på LinkedIn, som har den samme baggrund og uddannelse som dig og lader dig inspirere af, hvad de arbejder med. Måske inviterer du også til kaffemøde for gensidig inspiration

  4. Du tilmelder dig den netværksgruppe, det kursus eller den workshop, som du bliver ved med at støde på og hver gang føler dig tiltrukket af. Du kan ikke bruge det i dit job, men tænker, at det kan åbne nye perspektiver og døre

  5. Du har en ide om, hvilken retning du gerne vil gå i og besøger jobportalen frivilligjob.dk for at afsøge, om du kan høste dine første erfaringer og indsigter i rollen som frivillig

Karrieredilemma #9

Forestil dig, at du over de seneste år har udviklet dit job til præcis, det du drømmer om. Og så dukker den store mulighed op. Muligheden for at udvikle dig fagligt, få mere ansvar, højere løn og nye udviklingsmuligheder. Præcis det, du drømmer om. Bare ikke lige nu, men en gang i fremtiden. Måske har du: 

  • knoklet en del år for at nå til dit nuværende job og brug for bare at være i jobbet

  • stiftet familie og dit fokus er på skabe balance og det gode liv hele vejen rundt

  • nære relationer, som har brug for, at du er der mere for dem i den kommende tid

Og derfor er timing skæv.

Dine tanker kører i ring. Kommer muligheden igen, hvis du takker nej? Skal du forfølge din karriereambitioner. 

Hvad gør du?

  1. Du prioriterer karrieren og tager imod muligheden, vel vidende at det vil kræve mere tid og energi, men også give dig store professionelle gevinster

  2. Du anlægger en forhandlingsstrategi og søger at finde en løsning med både/og. Fx fleksible arbejdstider, hjemmearbejde, glidende overgang til det nye job over en længere periode

  3. Du takker nej til karrierespringet og fokuserer på dine andre mål i din nuværende livsfase og håber, at en lignende mulighed opstår senere Du takker nej til karrierespringet og fokuserer på dine andre mål i din nuværende livsfase og håber, at en lignende mulighed opstår senere

  4. Du opsøger andre, som har stået i en lignende situation for at høre, hvad de har gjort, så du kan træffe din beslutning på et stærkere grundlag

  5. Du har vendt det flere gange med din partner og søger nu professionel sparring hos en karrierecoach eller mentor for at finde ud af, hvordan du bedst balancerer dine karriere-ambitioner med dit personlige livsmål

Karrieredilemma #10

Du gør det godt. Løser dine opgaver, har øje for forbedringer i processer og løsning af opgaverne, videndeler med dine kolleger og udvikler dig med opgaverne. Du er firmaets mand/kvinde. Og tror på, at sammen bliver I bedre. Alligevel sidder der en trold på skulderen og hvisker, at du skal være med tydelig i din kommunikation omkring dét, du gør særlig godt. Dine succeser, små og store. Det ligger bare slet ikke til dig. Du oplever det som pral og selvpromovering. Omvendt kan du se, at din kollega er virkelig god til det. Og det lønner sig, både i anerkendelse og i aflønningen. Mellemtilfredsheden sniger sig ind på dig, og du undrer dig over, at din leder ikke kan se, hvilken forskel du gør.

Hvad gør du?

  1. Du opretter en succesmappe på computeren eller mobilen for at samle dine succeser. Mappen bliver dit ”guld”, som du kan bruge til næste MUS, lønforhandling m.m., så du er klar til at dokumentere dine resultater og værdien af dit arbejde

  2. Du deler dine tanker med din leder og foreslår, at I sammen sætter synlige og målbare mål. På den måde kan I konkret følge med i, hvordan og hvor meget du bidrager med

  3. Du tilbyder at afholde workshops eller præsentationer om de processer eller løsninger, du har forbedret. På den måde bliver dine succeser mindre selvpromovering og mere en præsentation af en læringsmulighed for teamet og kollegerne

  4. Du vælger en mere indirekte tilgang, hvor du løbende deler dine succeser med kolleger og teamet. Samtidig beder du om deres feedback og råd, hvilket skaber dialog omkring dine bidrag

  5. Du accepterer, at det ikke ligger naturligt for dig at promovere dig selv. I stedet lader dine resultater tale for sig selv  og håber, at din leder og kolleger over tid vil indse, hvilken forskel du gør

Karrieredilemma #11

Du har længe været på udkig efter nyt job. Åbenlyst, hvis du er jobsøgende, eller i det skjulte, hvis du sidder i et job, som du gerne vil videre fra. 

Du har søgt bredt, aktiveret dit netværk og selv tænkt meget over, hvad du gerne vil. Og med ét står du med to muligheder på hånden:

  • Jobbet, som er oplagt, og et naturligt næste skridt ift. din uddannelse, erfaring og ambition

  • Et wild card - jobbet, som lyder spændende og udfordrende. En mulighed for at prøve nye kompetencer af og komme ud af din komfortzone.

Du har frist til midt i næste uge. Så skal beslutningen træffes.

Hvad gør du? 

  1. Du vælger det sikre og jobbet, som matcher dit CV. Det giver tryghed og fortsætter det karrierespor, som du allerede har lagt meget tid og energi i at forfølge

  2. Du tager wild card'et fordi det også åbner for personlig udvikling. Og du minder dig selv som, at hvis det ikke går, så finder du en anden vej 

  3. Du overvejer, om du kan kombinere de to muligheder. Kan du tage det sikre job og så dyrke den spirende nysgerrighed på det helt nye som freelancer eller i et frivilligt job

  4. Du tager dig tid til at drømme: Hvor vil du gerne være om 5 år? Og søger at finde frem til et svar på:  hvilket job valg vil bringe dig tættere på den fremtid, du drømmer om?

  5. Du rækker ud og rådfører dig med andre, som har stået i samme situation. Hvem kender du, som valgte:

  • det sikre: er de glade, eller fortryder de?

  • wild card’et: blomstrer de eller har de valgt om igen

Karrieredilemma #12

Det er torsdag eftermiddag. Solen skinner stadig, men sommerferiens fornyede energi er forduftet, og du er tilbage på kontoret, hverdagen og mellemtilfredsheden. 

Utilfredsheden vil din ven måske snarere kalde det, fordi du igen tog emnet op, da I mødtes over en kop kaffe i går. Snakken kredsede igen om din manglende motivation og dit dalende engagement. Og på en dårlig dag dit brokkeri. Brokkeri over chefen, opgaverne, kollegerne … ja, lidt det hele.

Du har altid været glad for, at din ven både ville lægge øre til og komme med konstruktiv feedback, når du har. Men i går meldte din ven fra med ordene:

”Jeg lytter gerne, men har givet dig alle de inputs og vinkler, jeg har. Og for at være helt ærlig, orker jeg snart ikke at høre mere om din utilfredshed med dit arbejdsliv. Du må gøre noget.”

Det ramte dig lige i hjertet, for det sidste, du ønsker, er, at din ven opgiver dig og trækker sig fra jeres mangeårige venskab. Og I har vendt og drejet dit job og dine udfordringer mange gange. Ofte med afsæt i det halvtomme glas.  

Du vil så gerne handle. Ændre dit arbejdsliv. Gøre noget, men kan slet ikke overskue, hvor du skal begynde.

Hvad gør du?  

  1. Du beder din ven være tålmodig og lover, at du snart handler på din utilfredshed

  2. Du beslutter, at du har brug for professionel sparring og opsøger en coach eller mentor

  3. Du tager kontakt til HR-chefen eller din leder for en snak om din situation og frustration

  4. Du beslutter at holde en uges ferie, hvor du i ro og mag kan tænke over, hvad utilfredsheden konkret handler om for derefter at lægge en plan for næste skridt 

  5. Du siger op uden at vide, hvad dit næste skridt er. Du ved dog, at du er nødt til at slippe ”det gamle” for at kunne se ”det nye”

Githa Rasmussen

I 2010 traf jeg et valg om at fokusere på det, jeg gør bedst: coaching, rådgivning og kommunikation - med hjerte og hjerne. To af mine grundlæggende karriereprincipper er:

  • Alle mennesker har talent

  • De fleste har mere end én karriere i sig

Jeg byder bl.a. ind med: erfaring fra +1.000 karriererådgivninger/-coachinger, +20 års erfaring med strategisk organisations- og karriereudvikling, ledersparring og kommunikation indsigt i moderne rekrutteringsprocesser, inspiration fra et bredt erhvervsnetværk.

Ja tak, jeg vil gerne høre mere

Vil du gerne høre mere om Karriere-pitstop? Eller er du klar til at komme i gang, er du velkommen til at kontakte mig her eller på:

+45 28 43 78 73
kontakt@githarasmussen.dk

De fem karriereprincipper

Jeg tror på, at karrierecoaching gør en forskel, fordi udvikling af karrieren er svær at gøre alene. Magien opstår oftest i samspil med andre, og derfor har jeg fem grundlæggende karriereprincipper:

  1. Alle mennesker har talent
    De fleste kan mere, end de selv tror. Talenterne skal derfor frem i lyset og i spil. Både de talenter, der ligger lige for, og dem som du skal grave lidt mere for at få øje på

  2. De fleste har mere end én karriere i sig
    Du kan til enhver tid gå nye veje eller starte forfra. Karrieren ændrer sig over tid og er alligevel ofte forbundet af en rød tråd på en eller anden vis

  3. Hvis det ikke går, går det alligevel
    Betragt din karriere som en proces, hvor du er nysgerrig, lærer, begår fejl og justerer undervejs mod målet

  4. Det handler om kommunikation
    Ord skaber virkeligheder. Derfor er det så vigtigt, hvad du fortæller dig selv og andre. Kimen til forandring ligger lige dér

  5. Der er altid et første skridt
    Du behøver ikke at kende planen i detaljer, før du går i gang. Blot du holder retningen for øje

Følg med på LinkedIn